dijous, 26 de gener del 2023

Alemanya, un conte d’hivern, d'Heinrich Heine (6)

 



Alemanya, un conte d’hivern

Heinrich Heine, 1844


CAPUT VI

 

A Paganini [1] l’acompanyava sempre

un spiritus familiaris [2],

de vegades amb forma de gos, de vegades amb rostre

del beat Georg Harrys [3].

 

Napoleó [4] veia un home vermell

abans de cada esdeveniment important.

Sòcrates [5] tenia el seu daimon [6],

que no era un producte del cervell.

 

Jo mateix, assegut al meu escriptori

a la nit, he vist de vegades

un convidat encaputxat

dempeus darrere meu.

 

Sota l'abric portava alguna cosa

amagada que brillava estranyament;

la vaig veure de cop i em va semblar

una destral, una destral de botxí.


Semblava d'alçada corpulenta,

els ulls com dues estrelles;

no em va molestar mai mentre escrivia,

romania quiet dempeus en la llunyania.

 

Feia anys que no el veia

aquell company estrany,

i, de cop, me’l vaig tornar a trobar aquí,

aquella silenciosa nit de lluna, a Colònia.

 

Mentre passejava pels carrers meditant,

el vaig veure caminant darrere meu,

com si fos la meva ombra, i si jo m’aturava,

ell també romania quiet.

 

S’aturava com esperant alguna cosa,

i quan jo reprenia el passeig,

llavors em tornava a seguir. Així arribàrem

fins al bell mig de la plaça de la catedral.

 

Me’n vaig cansar i m’hi vaig encarar

dient-li: “Ara escolta’m,

per què em segueixes pel camí i el moll

en aquesta solitud nocturna?

 

Sempre et trobo a l'hora que

broten sentiments del mon

al meu pit i el meu cervell

dispara llampecs d'inspiració.

  

Em mires tan fix i tan ferm.

Parla, què tapes aquí sota

la capa que parpelleja secretament?

Qui ets i què vols?”

 

Però ell em va respondre secament,

fins i tot una mica flegmàtic:

"Si us plau, no m’exorcitzis

ni te'm posis emfàtic!

 

No soc un fantasma del passat

ni un espectre sortit de la tomba,

i no soc amic de la retòrica,

ni tampoc soc gaire filosòfic.

 

Soc de natura pràctica 

i estic sempre silent i tranquil.

Però, sàpiga-ho, l’imaginat pel teu esperit

això faig, jo ho porto a cap.

 

I malgrat el transcurs dels anys,

no descanso fins que transformo

en realitat allò que has pensat;

tu penses i jo, jo actuo.

 

Tu ets el jutge, jo soc l'agutzil,

i amb l'obediència del serf

executo la teva sentència,

sigui justa, sigui injusta.

 

El cònsol anava precedit d’una destral

a Roma, en temps antics.

Tu també tens el teu lictor [7],

però la destral anirà darrere teu.

 

Soc el teu lictor i vaig sempre

darrera teu amb la llampant

destral de botxí, jo soc

l’efecte dels teus pensaments.”


[1] Niccolò Paganini (1782-1840): violinista i compositor italià.

[2] spiritus familiaris: esperit familiar.

[3] Johann Georg Carl Harrys (1780-1838): periodista i escriptor alemany, i secretari de Paganini, a qui acompanyava en les seves gires.

[4] Napoleó I (1769-1821): general, primer Cònsul (1799-1804) i emperador dels francesos (1804-15), de nom Napoleó Bonaparte. Fou l’artífex de la consolidació de la Revolució francesa, de la reconducció i moderació dels seus objectius revolucionaris i de la seva exportació França enllà amb les Guerres de la Revolució francesa (1792-1802) i les Guerres Napoleòniques (1803-1815). Entre les conseqüències per als territoris alemanys cal destacar la creació, per part del mateix Napoleó, de la Confederació del Rin (1806-1813), la qual agrupà diversos estats alemanys entre els quals el país de Heine.

[5] Sòcrates (470-399 aC): filòsof grec, conegut sobre tot pel seu racionalisme, pel mètode socràtic i perquè, acusat d’irreligiós i de corruptor del jovent, assumí la pena de mort sense acceptar cap mesura commutable ni cap possibilitat de fugida, per la qual cosa begué serenament la cicuta.

[6] daimon: esperit o deu interior.

[7] lictor: a l’antiga Roma, oficial subaltern al servei dels diferents càrrecs públics, que precedia els magistrats i els sacerdots portant, com a símbol d’autoritat, el feix, és a dir, una reunió de vares lligades al voltant d’una destral, i que s’ocupava de l’execució de les ordres oficials i d’algunes tasques de policia.