dijous, 2 de març del 2023

Alemanya, un conte d’hivern, d'Heinrich Heine (16)

 


Alemanya, un conte d’hivern

Heinrich Heine, 1844


CAPUT XVI

 

Els sotracs del cotxe em van despertar,

però se’m van tancar de nou

les parpelles i em vaig adormir,

i vaig tornar a somiar amb Barba-roja.

 

Vaig tornar a passejar xerrant amb ell

per totes les sales ressonants;

ara em preguntava això, ara em preguntava allò,

em demanava que li ho digués.

 

Del mon superior, n’havia estat

durant molts i molts anys,

potser des de la Guerra dels Set Anys [1],

sense saber-ne ni una sola paraula.

 

Va demanar per Moisès Mendelssohn [2],

després per la Karschin [3], amb gran interès

va preguntar per la comtessa Du Barry [4],

l’amant de Lluís XV [5].


“Oh emperador”, vaig cridar, “que endarrerit!

Moisès va morir fa molt de temps,

així com la seva Rebeca [6], i també Abraham [7],

llur fill, és mort i enterrat.

 

Abraham havia engendrat amb Lea [8]

un nen, es diu Fèlix [9],

que ha arribat lluny en el cristianisme

i ara ja és mestre de capella.

 

La vella Karschin també ha mort,

la seva filla, Klenke [10], també és morta,

Helmina Chézy [11], la seva neta,

penso que encara viu.

 

La Du Barry vivia alegrement i descarada

mentre regnava Lluís,

el quinzè, és clar; ja era vella

quan la van guillotinar.

 

El rei Lluís XV va morir

tranquil·lament al seu llit,

però el setzè [10] va ésser guillotinat

amb la reina Maria Antonieta [12].

 

“Quan van ésser guillotinades,

la reina va mostrar un gran coratge,

com li pertocava,

però la Du Barry va plorar i va xisclar.”

 

L'emperador es va aturar en sec

i, mirant-me fixament

als ulls, em va dir: “Per l'amor de Déu,

què és això de guillotinar?”

 

“Guillotinar”, li vaig explicar,

“és un mètode nou per portar

la gent de qualsevol classe

de la vida a la mort.

 

Amb aquest mètode s’empra

també una nova màquina

que va inventar el senyor Guillotin [13],

per això en diuen guillotina.

 

En aquest cas, hom et lliguen en un tauló

el qual és basculant; t’empenyen

ràpidament entre dos muntants; penja

de dalt una ganiveta triangular;

 

hom estira una corda, i de seguit es desprèn

cap avall la ganiveta, tota divertida i alegre;

d’aquesta manera el teu cap

rodolarà al dedins d’un sac.”

 

L'emperador em va interrompre:

“Calla, de la teva màquina,

no vull saber-ne res, que Déu em privi

de servir-me’n!

 

El rei i la reina!

fermats! en un tauló!

Això va en contra de tot respecte

i de tota etiqueta!

 

I tu, qui ets tu que t'atreveixes

a tutejar-me tan familiarment?

Espera’t, al·lotet, que et tallaré

aquestes ales tan descarades!

 

Se’m regira la bilis més íntima

quan et sento parlar,

només el teu alè és ja alta traïció

i crim de lesa majestat!”

 

Quan el vell es va posar tant en guàrdia i

m’abordà sense embuts ni contemplacions,

llavors jo també vaig esclatar

i vaig deixar brollar els meus pensaments més íntims.

 

“Senyor Barba-roja”, vaig cridar en veu alta,

“vos sou una antiga criatura mítica,

aneu-vos-en, aneu a dormir,

ens redimirem fins i tot sense vos.

 

Els republicans se’ns en riuran

en veure com a cap nostre

tal fantasma amb ceptre i corona;

en faran acudits dolents.

 

Tampoc m'agrada ja la teva bandera,

els vells ximples alemanys em malmeteren,

ja en l’associació d’estudiants, el gust

per la bandera negra, vermella i or.

 

El millor seria que et quedessis a casa,

aquí a l'antic Kyffhäuser.

Pensant-hi amb molta cura,

ara ja no ens cal cap emperador.”

 

[1] guerra dels Set Anys: conflicte bèl·lic que enfrontà la Gran Bretanya i Prússia a França, Àustria i llurs aliats, des del 1756 fins al 1763, provocada per la rivalitat colonial entre la Gran Bretanya i França i per l’intent per part d’Àustria de recuperar Silèsia, ocupada per Prússia.

[2] Moisès Mendelssohn (1729-1786): filòsof alemany d’origen jueu. Adepte de la Il·lustració i allunyat del dogmatisme i de l’escepticisme, va tenir influència entre jueus i també en l’entorn proper cristià.

[3] Anna Louisa Karsch (1722-1791): va ser una autodidacta i poeta alemanya, coneguda pels seus contemporanis com "la Karschin" i "la Safo alemanya". Autora d’himnes a Frederic II el Gran de Prússia (1712-1786, rei a Prússia: 1740-1773, rei de Prússia: 1773-1786), va ser la primera dona alemanya que va viure del producte de les seves pròpies obres literàries. Era la mare de Caroline Luise von Klencke, poeta i dramaturga, i l’àvia d’Helmina von Chézy, periodista, poeta i llibretista.

[4] Marie-Jeanne Bécu, comtessa, impròpia, Du Barry (1743-1793): favorita de Lluís XV de França, filla natural d’Anne Bécu, dita Quantigny, i d’un monjo, i jutjada i guillotinada el 1793.

[5] Lluís XV el Ben Amat de França (1710-1774): rei de França (1715-1774), deixà el govern en mans de privats i ministres, i portà una vida mundana, enmig d’una cort fastuosa on les seves successives favorites, entre les quals destacaren la marquesa de Pompadour i Madame Du Barry, gaudiren d’un poder absolut.

[6] la seva Rebeca: nom amb el qual Heine es refereix a la muller de Moisès Mendelssohn, de nom Fromet Guggenheim (1737-1812), mestressa de casa i empresària alemanya.

[7] Abraham Mendelssohn (1776-1835): banquer i filantrop alemany, que abandonà el judaisme i afegí el cognom Bartholdy al seu.

[8] Lea Salomon (1777-1842): pianista alemanya, mecenes de la música i la cultura.

[7] Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847): compositor alemany, els pares del qual van renunciar al judaisme i es van convertir al protestantisme.

[9] Caroline Luise von Klencke (1754-1802): poeta i dramaturga alemanya.

[10] Helmina von Chézy o Wilhelmine Christiane de Chézy (1783-1856): poeta i periodista alemanya.

[11] Lluís XVI (1754-1793): rei de França (1774-1793), durant la Revolució francesa fou destronat i empresonat, fou jutjat per la Convenció i fou condemnat a mort i guillotinat.

[12] Maria Antonieta d’Àustria (1755-1793): reina de França, muller de Lluís XVI, que feta presonera amb el rei, fou executada com ell.

[13] Joseph-Ignace Guillotin (1738-1814): metge i diputat francès que, contrari a la pena de mort, l’any 1789 proposà -no la inventà pas- a l’Assemblea Nacional francesa l’ús de la guillotina com a mitjà de suplici únic a fi d’evitar sofriments als condemnats. Emprada ja al s XVI al migdia de França i a la península itàlica, la guillotina fou un instrument per a decapitar els condemnats a mort consistent en una ganiveta que cau guiada per dos muntants verticals, l’ús del qual fou vigent a França des del 1792 fins a l’abolició de la pena de mort l’any 1981.