dijous, 16 de febrer del 2023

Alemanya, un conte d’hivern, d'Heinrich Heine (12)

 


Alemanya, un conte d’hivern

Heinrich Heine, 1844


CAPUT XII


Trontollant entra de nit al bosc

la calessa. Aleshores, en una recalcada, s’estavella.

Ha sortit una roda. Ens aturem.

Això no és gaire agradable.

 

El postilló baixa i s'afanya

cap al poble i jo em quedo

sol al bosc a mitjanit.

Sonen udols al meu voltant.

 

Es tracta dels llops, que udolen ben salvatges,

amb veus famolenques.

Com llums en la foscor,

brillen els seus ulls ardents.

 

Segur que havien sentit parlar de la meva arribada

les bèsties, i en honor meu,

il·luminaven el bosc

i cantaven els seus cors.

 

Això és una serenata, ara me n'adono,

dec estar essent homenatjat!

De seguit vaig adoptar una positura

i vaig parlar amb gestos afectats:

 

“Companys llops! Avui soc feliç

d’estar entre vosaltres,

on tants cors nobles

m’udolen amb amor.


La sensació que tinc en aquest

moment és incommensurable;

oh! aquesta bonica hora romandrà

sempre més en la meva memòria.

 

Us agraeixo la confiança

amb què m'honoreu

i que en cada època de proves

demostreu amb raons fidedignes.

 

Companys llops! No vau dubtar mai de mi,

no us vàreu deixar ensarronar

pels pillets que us van dir

que jo m’havia passat als gossos,

 

que havia renegat de vosaltres i aviat seria

conseller àulic en el corral dels xais.

Contradir-los estava molt 

per sota de la meva dignitat.

 

La pell d'ovella que em penjo

de vegades per escalfar-me,

creieu-me, no em va portar mai a aquí,

a entusiasmar-me per la sort de les ovelles.

 

No soc cap ovella, no soc cap gos,

ni un conseller àulic ni un eglefí [1].

Continuo essent un llop, el meu cor

i els meus ullals són de llop.

 

Jo soc un llop i sempre

udolaré també amb els llops.

Sí, compteu amb mi i ajudeu-vos mútuament,

llavors Déu també us ajudarà!”

 

Aquest va ésser el discurs que els vaig fer

sense cap mena de preparació;

mutilat, Kolb [1] el va publicar

a l'”Allgemeine Zeitung”.


[1] eglefí (Gadus aeglefinus o Melanogrammus aeglefinus): peix de l’ordre dels gadiformes, de la família dels gàdids, d’uns 70 cm de llargada que es caracteritza pel fet de tenir una taca negra al mig de cada costat. És abundant al nord de l’oceà Atlàntic, on viu a molta profunditat i hom el pesca en grans quantitats amb arrossegament, per la qual cosa assoleix una gran importància econòmica. És un peix comestible popular i molt pescat comercialment.

[2] Gustav Kolb (1798-1865): periodista alemany, director de l’Allgemeine Zeitung d’Augsburg, diari en el qual havia censurat col·laboracions que Heine hi publicà.