diumenge, 30 d’abril del 2023

Qui ens portarà flors al cementiri?

 


Qui ens portarà flors al cementiri?

Heinrich Heine va morir l'any 1857, fa cosa, doncs, de més de 150 anys. Tot i això, hi ha qui encara té cura de portar flors a la seva tomba, al cementiri de Montmartre, on hi ha enterrada també la seva Mathilde, que el sobrevisqué uns 23 anys.

Tenia un amic força més gran que jo que quan veié acostar-se la seva hora em feu saber que el preocupava el record que em deixaria, possiblement encallat en algun remordiment per alguna mala jugada que m'havia fet força anys abans. Sorprès per la seva confessió declarada després de tants anys, em vaig dir: "coi, com tothom, un de dolent, molt dolent, entre d'altres de bons, molt bons." 

M'ho vaig dir interiorment, només per a mi, estalviant-li i estalviant-me qualsevol escena de perdó que a les altures de la pel·łícula que vivíem tots dos ja no venia al cas. Avui, recordant Heine, la tomba d'aquest gran poeta i ciutadà europeu, potser li hagués etzibat, ben afectuosament: tu rai, que saps que et portaran flors al cementiri! 

Al cementiri de Montmartre, hi ha encara una senyora que, ni treballadora del cementiri ni descendent de cap dels genis i artistes que hi són enterrats, té cura -neteja i flors- d'algunes tombes de manera reiterada: Berlioz, Alexandre Dumas fill, Théophile Gauthier, Heine... Quanta estimació i gratitud pels protagonistes de la cultura! 

Qui tindrà cura de la nostra tomba i ens hi portarà flors?