divendres, 21 d’abril del 2023

Alemanya, un conte d’hivern, d'Heinrich Heine (i 27)


 

Alemanya, un conte d’hivern

Heinrich Heine, 1844


CAPUT XXVII

 

Què més va passar

en aquella nit miraculosa

us ho diré en una altra ocasió,

en els dies càlids d'estiu.

 

L'antiga raça dels hipòcrites

avui, gràcies a Déu, desapareix,

a poc a poc davalla a la tomba,

mor malalta de la seva pròpia mentida.

 

Una nova generació creix ja

sense maquillatges ni pecats,

amb pensaments lliures, amb plaers lliures,

a ella li ho diré tot.

 

Ja brota la joventut que comprèn

l'orgull i la bondat del poeta,

i s’escalfa en el seu cor,

en la seva ment assolellada.

 

El meu cor és amorós com la llum

i pur i cast com el foc;

les gràcies més nobles han afinat

les cordes de la meva lira.

 

És la mateixa lira que abans

va fer sonar el meu pare,

el difunt senyor Aristòfanes [1],

el preferit de les muses.

 

És la lira amb la qual abans

ell va cantar Pisteter,

qui va obtenir la mà de Basilea [2]

i amb la qual es va enlairar volant.

 

En l'últim capítol he intentat

imitar una mica el final

d’”Els ocells”, el millor, sense dubte,

dels drames del meu avantpassat.

 

“Les granotes” [3] també són excel·lents.

La representen en traducció alemanya

ara en un teatre de Berlín

per a satisfacció del rei.

 

Al rei [4] li encanta l'obra. Això palesa

el seu bon gust per allò antic.

El vell [5], en canvi, es divertia molt més

amb el raucar de les granotes modernes.

 

Al rei li encanta l'obra. Tanmateix,

si l'autor encara fos viu,

no li aconsellaria pas que anés

personalment a Prússia.

 

A l'autèntic Aristòfanes,

li aniria malament, al pobre;

aviat el veuríem acompanyat

per cors de gendarmes.

 

La plebs obtindria permís de seguit

per xiular-lo en lloc d’aplaudir-lo;

així com la policia rebria ordres

de busca i captura d’aquell noble.

 

Oh rei! tinc un bon concepte de tu

i vull donar-te un consell:

no honoris només els poetes morts,

tingues cura també dels vius.

 

No blasmis els poetes vius,

tenen flames i armes

més terribles que el llamp de Júpiter [6],

que precisament va crear un poeta.

 

Insulta els déus vells i nous,

tota la xurma de l'Olimp [7]

i també l’altíssim Jehovà,

però no bescantis el poeta!

 

Cert que els déus castiguen severament

les malifetes dels homes;

el foc de l’infern és força calent

i fregeix i rosteix sens parar.

 

Però hi ha sants que absolen

el pecador de les brases; amb donacions

a les esglésies i misses per a les ànimes

s’obtenen grans indulgències.

 

I al final dels dies, Crist baixarà

i esbotzarà les portes de l'infern;

i encara que celebri un judici sever,

més d’un company se n’escaparà.

 

Però hi ha inferns del confinament dels quals

és impossible qualsevol alliberament;

cap pregària no hi ajuda i hi és impotent

el perdó del redemptor del món.

 

No coneixes l'infern de Dant [8],

els seus terribles tercets?

Qui el poeta hi va tancar

no hi ha Déu que el pugui salvar mai.

  

Cap déu, cap salvador no el salvarà mai

d'aquestes flames cantaires!

Ves amb compte que no et

condemnem en aquell infern dantesc.

 

[1] Aristòfanes: vegeu nota 4 del Pròleg de l’autor.

[2] Pisteter i Basilea: personatges de la comèdia Els ocells (441 aC) d’Aristòfanes, en la qual explica la història d’un atenenc adinerat que, fart de la ingerència pública en els seus assumptes particulars, abandona el món dels humans i convenç els ocells de crear una nova civilització. Pisteter i Basilea, que s’acaben casant, representen la rebel·lia i el poder respectivament.

[3] Les granotes (405 aC): comèdia d’Aristofànes en la qual ataca el també dramaturg grec Eurípides (480-406 aC), representada en un teatre berlinès l’hivern de 1843-1844 i dirigida per l’autor romàntic Ludwig Tieck (vegeu nota 8 del Capítol 3).

[4] Al rei: es refereix a Frederic Guillem IV de Prússia (1795-1861), rei de Prússia (1840-1861) amb fama d’obert i amic de les arts, que reprimí la revolució del 1848 pressionat pels nobles i per Rússia, però hagué d’atorgar una constitució (1848), modificada després, i que enfollí el 1857.

[5] El vell: es refereix al pare de l’anterior, Frederic Guillem III de Prússia (1770-1840), rei de Prússia (1797-1840), que no dubtà a fer promeses democratitzadores al seu poble quan en necessitava la col·laboració contra l’ocupació dels exèrcits napoleònics i les quals incomplia un cop recuperava el poder: en aquest sentit no complí mai les seves promeses d'atorgar una constitució al país com havia promès l'any 1813.

[6] Júpiter: déu màxim del panteó romà i cap de la tríada del Capitoli (amb Juno i Minerva), fill de Saturn i de Cíbele (o Rea), i déu del llamp.

[7] Olimp: muntanya sagrada de Grècia, el cim més alt del país (2 917 m), damunt del qual els antics grecs situaren l’imperi dels déus i dels herois, que vivien aquí immortals i feliços sota el govern del sobirà Zeus.

[8] Dant: nom amb què és conegut el poeta italià Dante Alighieri (1265-1321), autor de la Divina Comèdia, poema al·legòric que consta de tres parts (Infern, Purgatori i Paradís), amb un total de 100 cants, en tercets encadenats hendecasíl·labs, escrit entre el 1307 i el 1321.