Devem a Heràclit l'origen dels principis de
la dialèctica que establiren Hegel i Engels al segle XIX i que, després de
Lenin i Stalin, desenvolupà encara Mao Zedong.
Segons la majoria d’autors
marxistes, la realitat és dinàmica a causa de la lluita dels contraris que la
caracteritzen internament, i, d’acord a aquest realitat, han enunciat uns
quants principis que descriuen aquest moviment dialèctic de la realitat.
Segons aquests autors, en
qualsevol moviment trobem en primer lloc les característiques intrínseques, les quals Engels explicita en tres lleis que expressen les formes més generals del
desenvolupament de la realitat, del desenvolupament dels tres nivells de la
realitat: el desenvolupament natural (naturalesa), el desenvolupament històric
(societat) i el desenvolupament del pensament (consciència).
La primera és la Llei del pas de
la quantitat a la qualitat i inversament, amb la qual Engels expressa la forma
del canvi: el ritme o la forma general del moviment.
La Llei de la interpenetració
dels contraris és la segona, amb la qual Engels explica la causa del canvi: la necessitat
i la base del moviment.
Amb la darrera, la Llei de la
negació de la negació, Engels mostra el procés general del canvi: la direcció o
el sentit del moviment.
Aquestes lleis, però, no
menystenen les característiques extrínseques del moviment, les quals, segons Lenin, confegeixen la Llei de la
connexió universal: la interdependència general, les relacions múltiples entre
les coses, la relació de cada cosa amb les altres, i, segons Stalin, la Llei de
connexió universal o de totalitat: la interdependència general de tots els
fenòmens o Lligam orgànic dels fenòmens, amb condicionament recíproc.
Doncs Heràclit, per a qui “totes
les coses flueixen”, “res no és, tot esdevé”, “res no és fix”, bressola
aquestes lleis encara que sigui d’escallimpantes en alguns dels pocs testimonis
que tenim dels seus escrits:
Pel que fa a la primera llei
engelsiana, la de la dialèctica entre quantitat i qualitat, la qual afirma que
el canvi evolutiu és fruit de canvis quantitatius i viceversa:
“Totes les coses provenen d’una
de sola i aquesta prové de totes les coses.”
“Aquest món, el mateix per a
tots, no l’ha fet ni cap déu ni cap home. Sempre ha estat, és i serà un Foc
viu, amb unitats que s’encenen i unitats que s’apaguen.”
“Les transformacions de foc són,
en primer lloc, els mars. La meitat del mar és terra, l’altra meitat huracà.”
“Totes les coses es transformen
en Foc i el Foc en totes les coses, com la mercaderia en or i l’or en
mercaderia.”
Pel que fa a la segona, la de la
dialèctica entre oposats, la qual fonamenta la realitat en la unitat i la divisió
de contraris:
“La guerra és el pare i el rei de
tots; ha convertit els uns en déus i els altres en homes, alguns en esclaus,
d’altres en homes lliures.”
“Homer s’equivocava quan deia:
‘Que s’acabi la lluita entre els déus i els homes!’ No veia que estava demanant
la destrucció de l’univers, perquè si la seva súplica fos escoltada totes les
coses moririen.”
“Hem de saber que la guerra és
comuna a totes les coses i que la lluita és la justícia i que totes les coses
neixen i moren amb la lluita.”
“Els homes no saben com allò que
varia s’acorda amb si mateix. És una harmonia de tensions oposades, com la de
l’arc i la lira.”
“Les parelles són coses senceres
i coses no-senceres, el que és unit i el que és separat, el que és harmoniós i
el que és discordant. L’un es compon de totes les coses i totes les coses
provenen de l’un.”
“El bé i el mal són un.”
“Per a Déu, totes les coses són
bones i justes, però els homes consideren que hi ha coses bones i coses
dolentes.”
“Igual és el camí amunt que el
camí avall.”
“Déu és dia i nit, hivern i
estiu, guerra i pau, societat i fam; però adopta formes diverses, com el foc
quan està mesclat amb espècies, i es anomenat segons el gust de cadascuna.”
“Per a nosaltres és bo el
contrari.”
“El Sol no ultrapassarà la seva
mesura; si ho fa, les Erínies, instruments de la justícia, el perseguiran i el
trobaran.”
“Hem de saber que la guerra és
comuna a totes les coses i que la lluita és la justícia.”
I sobre la tercera, la dialèctica
entre el nou i el vell, la qual permet la contemporaneïtat d’elements nous en
el vell i d’elements vells en el nou:
“Els mortals són immortals i els
immortals són mortals. L’un viu la mort de l’altre i l’altre la vida de l’un.”
“El foc viu la mort de l’aire, i
l’aire, la mort del foc; l’aigua viu la mort de la terra, i la terra, la mort
de l’aigua.”
“No pots trepitjar dues vegades
el mateix riu, perquè les aigües noves flueixen sempre damunt teu.”
“El Sol és nou cada dia.”
“Caminem i no caminem en els
mateixos rius: som i no som.”
En resum, per a la dialèctica
materialista tot flueix per la lluita de contraris que conviuen units i
s’oposen alhora, per això som i no som allò que ens pensem que som, perquè en
el segon bany ni el riu amb les seves aigües ni nosaltres amb les nostres
braçades som els mateixos que en el primer bany: és l’imperi del temps que la
ciència no ha pas pogut refutar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada