“El pensament té
profunditat segons la profunditat amb què penetre en la cosa, no segons la
profunditat amb què la reduesca a una altra cosa.” (Adorno: L’assaig com a forma, p 32).
Adorno s’oposa a una concepció de la filosofia centrada
només en “l’universal, permanent i... ...originari” (p 14), sense cap mena
d’atenció “a la formació espiritual particular” (p 14) i que menysté
“l’especulació sobre objectes específics, culturalment ja preformats” (p 14).
Adorno pensa trobar els “motius més forts” (p 15) d’aquesta actitud obstinada de
descrèdit i de “prevenció” (p15) davant l’assaig en el seu propi caràcter:
l’assaig “crida a la llibertat d’esperit” (p 15), a la insubmissió “a
qualssevol instàncies d’autoritat” (p 15), que “no deixa que hom li prescriga
la seua incumbència” (p 15) i amb capacitat de posar en discussió l’establert,
“el que altres han fet ja” (p 15), i anar “més enllà d’allò que hi ha ja pensat
en l’objecte com a tal” (p 16).
El discurs vigent, alhora que es fonamenta en l’acceptació
i l’ordenació i prou (p 16), es mostra temorós i hostil als perills, negatius
(p 16), de la interpretació i de la recerca de raons i sentits (p 16), de la búsqueda
del que “s’amaga com a objectivitat rere la façana” (p 16).
Per Adorno, la irreversibilitat (p 21), l’objectivitat
històrica (p 24), la necessitat (p 24) i la ineliminalitat per “bona voluntat”
i per “planificació superadora” (p 27) de la divisió del treball entre art i
ciència no obliga a la seva “contraposició” (p 24), ni tampoc a la seva
sacralització en “una cultura organitzada en compartiments” (p 24). Si la parcel·lació
entre una filosofia veritable que s’orienta a valors estables i immutables (“eterns”
p 24), un art on regeix la intuïció sense conceptes i una ciència que s’erigeix
en l’organització del coneixement, certifica la renúncia institucional a la consecució
de la veritat tota sencera (p 24), la pretensió “de puresa i netedat” (p 24)
dels tres compartiments fa “visible la marca d’un ordre repressiu” (p 24). L’engavanyament
de l’esperit perquè no traspassi l’infranquejable “límit culturalment confirmat
de la cultura oficial” (p 24) pressuposa, d’altra banda, que qualsevol
coneixement pot esdevenir ciència (p 24), tot i que l’experiència ha mostrat
menys aquesta transició gradual que no pas “una diferència qualitativa” (p 25).
En qualsevol cas, la ciència, que no s’adona de les
troballes que s’esmunyen “per les xarxes
científiques” (p 26), no pot obrir-se i respondre, precisament pel tancament i
l’estanqueïtat, a les demandes de l’esperit (pp 26-27), sinó notes ocasionals,
informacions de la filosofia, proposicions abstractes (p 27). I no pas només
per la divisió del treball: l’esperit, determinat pel “model del domini de la
natura i de la producció material” (p 27), somia, per raó del caràcter històric
que entreveu en la parcel·lació, un nou estadi futur, fruit de la superació “de
les endurides relacions de producció”, la qual cosa “paralitza el seu
procediment especialitzat precisament enfront dels seus objectes específics” (p
27).
L’assaig basa la seva crítica al sistema en “el
procediment científic i en la seva fonamentació filosòfica com a mètode” (pp 27-28).
Molt més que en l’empirisme, que, tot i privilegiar l’experiència inanticipable
i inconcluïble (p 28) per sobre l’ordre immutable dels conceptes, esdevé mètode
i sistema en establir constàncies que determinen i possibiliten el coneixement,
en l’assaig es realitza el dubte sobre el mètode “en la manera de procedir del
pensament mateix” (p 28): consciència de no-identitat informulada entre
subjecte i objecte, radical en el no-radicalisme i en l’antireduccionisme del
tot en l’u, accentuació del parcial per sobre del total, caràcter fragmentari
(p 28).
D’una banda, l’assaig no pot mostrar-se una construcció
tancada i definitiva perquè esquiva l’idealisme de la ciència i la teoria
organitzades i establertes el qual estableix la subsidiarietat equivalent de
l’ordre de les coses en l’ordre de les idees, de l’ens en l’ordre dels
conceptes immutables (p 29). D’una altra, reivindica per a la filosofia allò
que aquesta foragita i condemna: el canvi, l’efímer, el perible, el temporal,
el variable. I encara d’una altra banda, pretén la individualitat que subjau en
l’abstracció conceptual anhistòrica (“atemporal i invariable”, p 29) que la
metafísica estableix com a objecte científic exclusiu. La prelació de la idea en
relació la cosa comporta la prelació del mediat per l’immediat (p 29).
Contra el discurs de la ciència que pretén justificar el
seu domini i el seu poder únic en la necessitat de definició d’uns conceptes
suposadament indeterminats (p 34) i enfront, per tant, d’unes ciències
particulars que pretenen justificar i preservar la seva parcel·la de saber amb
la definició dels seus conceptes (p 33), l’assaig expressa el seu caràcter
antisistema no sols amb la seva negació a la definició de conceptes, sinó
encara més en el seu procediment en el qual usa els conceptes tal com ragen,
perquè ja seran precisats en les seves relacions recíproques, més enllà de la
determinació del mateix llenguatge del qual formen part (p 34), i que l’assaig
té present i desenvolupa (p 34). A més de la seva denúncia com a justificació
de domini, l’assaig s’adona que els conceptes i les seves definicions han
servit, gràcies a la fixació de significats estrictes als conceptes, per amagar
les mateixes coses que viuen en els conceptes (p 35).
Sens dubte, es tracta d’una crítica important i molt
punyent _palesa, per exemple, en la reivindicació de l’assaig com a heretgia
contra l’ortodòxia responsable de l’emmascarament i la invisibilitat de la
mateixa realitat i, doncs, de la mateixa infelicitat humana_ sobre el paper
dominant del discurs científic en el control del saber i del coneixement, fonamentada
en una perspectiva triple: la compartimentació del coneixement en parcel·les
més o menys estanques, el paper que s’autoatorga en el control i la regulació
d’aquesta compartimentació a través de la definició conceptual, i en la
ideologització emmascaradora de la mateixa realitat contradictòria a través
d’uns conceptes universals i immutables.
A grans trets podríem afirmar que la crítica segueix
vigent i és ben actual, sobretot en allò que aquest discurs institucional
afecta a la dificultat, laberíntica, de reconstrucció d’un home sencer, no
parcel·lat, amb coneixement de tot allò que afecta directament la seva
llibertat i la seva necessitat. Cal reconèixer, però, que ni la ciència ni el
racionalisme científic són responsables directes de les amenaces i els perills que
Adorno denuncia. Podríem recordar en aquest sentit que ha estat des de la
mateixa ciència que s’ha expressat la primera crítica als perills de mantenir
el model de creixement actual per a la supervivència, sinó del planeta, de la
seva humanitat. O es tracta només d’una crítica destinada a “racionalitzar” el
model per salvar el sistema en la seva essència? Després dels “rescats" made in USA i Europa, i la seva
intencionalitat, i de les lectures d’Adorno i de Herbert Marcuse, penso que la
pregunta no és impertinent del tot.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada