"Adorno
considera les tensions -proximitats, distàncies- entre l’assaig i la forma
artística: el valor de l’expressió, la referència a la veritat, la condició
singular de l’obra, la presència de la subjectivitat, i d’altres."
"Però si l'art i la ciència es dissociaren en la història, tampoc cal hipostatitzar-ne la contraposició. L'aversió a la seua anacrònica mescla no santifica una cultura organitzada en compartiments. Perquè tot i que els compartiments siguen necessaris, la seua existència certifica, tanmateix, institucionalment, la renúncia a la veritat tota sencera." (Adorno: L'assaig com a forma, p 24).
A partir de la situació en la filosofia alemanya de l’època,
per a la qual l’assaig no gaudeix d’aquell estatus propi i indiferenciat (“encara
ara no ha sabut anar fins a la fi pel camí de la seva independització”, p 13) que
ha aconseguit la poesia en concret o l’art en general, i que porta a considerar-lo
com una estranya impuresa (“com a impur”, p 14) mancada de rigor per fer
filosofia (“caigut en descrèdit, “producte ambivalent”, mancat de “tradició
formal convincent”, ocasional, “criticat a bastament”, p 13), Adorno estableix
diverses comparacions entre assaig i art en general, o entre assaig i alguna parcel·la
artística concreta.
Així, pel positivisme dominant, mentre l’art s’ha independitzat
completament de la ciència, “reservant l'art com a territori de la
irracionalitat” (p 13) i “identificant el coneixement amb la ciència
organitzada” (p 14), l’assaig encara es vist com un epifenomen estrany, “impur”
(p 14) i mancat de rigor.
Contràriament a Lukács però, per
a qui l’assaig era una simple forma artística, Adorno reconeix certes diferències
entre assaig i art. En els mitjans: mentre els conceptes, la seva creació i el
seu ús, amb els signes són els instruments de l’assaig, en l’art només hi ha
intuïció o imatge sense conceptes. En la funció: aspiració a la veritat sense
necessitat d’aparença estètica en el cas de l’assaig, aparença estètica en el
cas de l’art.
En contrapartida, Adorno
considera que assaig i art comparteixen el trasllat a llenguatge de tots els
elements de l’objecte, la diferenciació conscient entre l’objecte o la cosa i
el mètode d’exposició, per la qual cosa admeten possibilitat de joc i diversió,
i aboquen l’assagista i l’artista a la permanent exploració i indagació. També
amb la música comparteix una sobresignificació que s’escapa de la lògica
discursiva, i amb la imatge un estatisme fruit de la juxtaposició construïda en
l’exposició.
I és que, per Adorno, més
problemàtic que la confluència de l’art i la filosofia en l’assaig, és la
necessària identitat entre assaig i crítica, és a dir, la tria dels objectes
del filosofar entre els elements reals de qualsevol totalitat, per petits que
siguin.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada