"Interpretació i valoració de l'assaig: lògica d’aquest text i aquesta escriptura; valoració en
termes polítics, filosòfics, culturals"
“L'assaig és allò
que fou de bon començament: la forma crítica par excellence; i, com a crítica immanent de les formacions
espirituals, com a confrontació del que aquestes són amb el seu concepte,
l'assaig és crítica de la ideologia.” (Adorno: L’assaig com a forma, p 48).
Adorno fa un assaig de l’assaig, una de les formes o del
gèneres de la literatura i de la filosofia. D ’acord a la seva concepció, l’assaig
es contraposa als constrenyiments de la identitat, el sistema i el mètode, i es
distingeix, per tant, de l’organització ordenada i jerarquitzada a partir de veritats
universals i estables del model científic, filosòfic i positivista vigent. Per
aquesta raó, el seu assaig sobre l’assaig reflecteix aquesta concepció no sols
en el contingut, sinó també en la
forma. La forma assagística d’Adorno, imbuïda del contingut
contrari a l’encarcarament i l’escrostonament de la filosofia vigent i al
domini de la ciència, adquireix les característiques contràries de la forma del
discurs hegemònic: horitzontalitat contra verticalitat, acentralitat contra
centralitat, multidireccionalitat contra unidireccionalitat, multilinealitat
contra unilinealitat, igualtat contra subordinació.
Contra el positivisme i la seva separació
de forma i contingut, en aquesta obra Adorno estableix una relació dialèctica
entre aprehensió i exposició del coneixement, en la qual contingut i forma es
deuen mútuament. Ni el contingut apareix com a funció mecànica de la forma, ni
aquesta esdevé una artificiosa imposició del contingut. Perquè si bé el mitjà
no és el missatge, tampoc és una qüestió baldera, sinó que és part del
missatge.
La forma amb què estructura el
seu discurs és, alhora, construcció i destrucció, discurs del pensament i propòsit
o programa alternatiu de filosofia. Contra l’esclerotització (esquematització i
simplificació) i subordinació de la filosofia i contra el control i la
dogmatització de la ciència, l’assaig esdevé l’eina més apropiada per defugir,
també formalment, allò que denuncia. Per Adorno, l’assaig, per la seva mateixa
estructura formal, s’obre a la indagació lliure, l’esperit crític, l’actitud
humanista, la constant crisi i revisió d’idees i conceptes i a una concepció no
compartimentada del saber, amb capacitat, doncs, de confrontar-se amb les
formes autoritàries i unidireccionals vigents.
Sens dubte que l’assaig, per la
seva estreta relació amb el mateix pensar o filosofar, és una important eina
crítica, de desvetllament i coneixement de la realitat, sigui en el camp
polític com en els àmbits culturals i filosòfics. Els àmbits de la filosofia,
la política o la cultura són, potser, els més apropiats i propicis per a la
interpretació, la meditació, la reflexió i per a la crítica. Tanmateix, però, per a qualsevol filosofia crítica, que pretén, doncs, transformar la
realitat i canviar el sistema, és bo no oblidar que els canvis només poden ser
fruit de grans majories, les quals acostumen a ser presoneres dels models
expressivo-culturals vigents més fàcilment entenedors, més accessibles
intel·lectualment. És a dir, tot i reconeixent la importància de l’assaig com a
element de conscienciació, reflexió, transformació, descoberta, etc, un
pensament crític i transformador no pot estar-se de reconèixer que tot i la
bona voluntat d’una universitat que acostuma a recomanar la lectura de textos
originals o d’assaigs importants, la majoria dels alumnes acostumen a recórrer
a l’actitud fàcil i còmode de buscar el llibre més complet i accessible que
permeti una comprensió ràpida i pràctica. En conclusió, reconèixer la importància
de l’assaig en l’àmbit de la indagació, l’exploració i la crítica del
coneixement, no hauria de significar, per part del pensament crític, l’abandó,
en mans de l’ordre acrític establert contra el qual aixeca la seva veu i el seu
discurs, d’altres formes d’ús molt més corrent _diccionaris, manuals,
enciclopèdies, síntesis, etc_ i des dels quals la reflexió, acrítica i
panxacontent, s’acompanya de propagació i socialització de l'status quo vigent.
Si al costat d’aquestes múltiples
formes textuals amb què s’expressava el pensament ja en la mateixa època d’Adorno,
tenim presents els moderns i grans mitjans de comunicació de masses, és a dir, sense
eufemismes per a les masses, és fàcil d’entendre que difícilment es poden fer
pessigolles a un elefant amb una ploma de gallina ni que sigui de la gallina
dels ous d’or. N’hi ha prou de recordar com la rebel·lia franciscana fou
desactivada estatuint-la com a orde monàstic. No, l’aposta única i exclusiva
per l’assaig, amb tot el seu caràcter d’autocrítica i de crítica, serviria actualment
de ben poc per qüestionar l’establert.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada