"L’assaig es dirigeix a la veritat
com a una utopia, conscient de la condició fal·lible i experimentadora de la
seva escriptura."
“L'assaig no només descura la certesa lliure de dubte, sinó que, més
encara, renuncia a aquesta certesa com a ideal. Es fa veritable en el seu
procés de fer-se, que el porta més enllà d'ell mateix, no en la recerca
obsessiva de fonaments, semblant a la de qui va en cerca de tresors amagats.
Allò que il·lumina els seus conceptes és un terminus
ad quem ('punt fins al qual') ocult en l'assaig mateix, no pas un terminus a quo ('punt des del qual') descobert: en això palesa el seu mètode mateix la
intenció utòpica.” (Adorno: L’assaig
com a forma, p 37).
Simptomàticament, Adorno enceta
l’assaig amb una cita de Goethe força reveladora d’allò que l’assaig pot
abastar: “Veure allò precís, allò il·luminat, no pas la llum” (p 13).
Impensable tant la facticitat
sense concepte _el seu mateix pensament ja conceptua_ com el concepte sense
facticitat _fins i tot la fantasia remet a existència individual espacial i
temporal_, Adorno, contràriament a la filosofia establerta, hipotitza l’estreta
relació de veritat i història, i per tant el caràcter temporal, provisional, històric,
circumstancial, en desenvolupament de la veritat i dels seus continguts. En fi,
el caràcter utòpic, com a possibilitat, de la veritat. L ’assaig no
pretén extreure eternitats de temporalitats, sinó eternitzar la temporalitat.
Essent la realitat diferent d’una
totalitat donada, amb identitat de subjecte i objecte, aprehesa totalment,
l’assaig només pot ser per força fragmentari i ocasional, esdevenint inconclusió
i oportunitat.
L’expressió de la no identitat entre
subjecte i objecte, entre pensament i cosa, l’accent intencional i subjectiu per
sobre del mateix objecte i la utopia reclosa en un món escindit amb eternitat i
perennebilitat palesen la seva mateixa debilitat. I és que en l’assaig, “el
pensament es deslliura de la idea tradicional de veritat” (p 31): eternitat,
universalitat i immutabilidad.
D’altra banda, per la seva
afinitat amb l’experiència intel·lectual oberta, basada en l’aprenentatge, l’experimentació
i l’exploració, l’assaig s’exposa a l’error i per tant a la inseguretat. L ’assaig,
com a indagació permanent, posa en dubte tan l’ideal de percepció clara i
distinta com l’ideal de certesa sense dubte.
Essent la intenció del subjecte
qui decideix en la selecció entre els infinits aspectes d’un objecte, l’assaig
no pot ser exhaustiu ni definitiu i reconeix la seva insuficiència.
El caràcter antagonista de la
cosa i la fragmentació de la realitat fan de l’assaig, contràriament al
caràcter unidireccional i uniforme del mateix pensament i el seu ordre lògic, una
conjunt de ruptures i discontinuïtats, que caracteritzen la seva unitat que és
inconclusió, conflicte ajornat, avenç i regrés constant, prova i assaig.
La contradicció entre un
pensament utòpicament carregat d’abastabilitat i una consciència de
fal·libilitat i provisionalitat es resol en l’assaig com a intent, temptativa,
prova. El seu objectiu esdevé la il·luminació d’aspectes parcials només, no la
llum del tot, l’avenç de la no veritat com a veritat, la irrupció en l’opacitat
dels mateixos conceptes. Per això, juntament a les característiques
d’experimentació, exploració, indagació, suposició, fragmentació,
multiplicitat, autocrítica, crítica, revisió o procés, cal tenir-ne present
encara una altra: “l’assaig és l’heretgia” (p 60) contra l’ortodòxia establerta,
perquè desvetlla allò que l’ortodòxia pretén d’amagar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada