http://www.diaridegirona.cat/opinio/2014/12/29/virtut-fortuna-poble-proces-sobiranista/703494.html
Maquiavel (1469-1527), florentí de l’època dels Mèdici, és conegut, sobretot, com a escriptor i polític. Com a escriptor destaca en primer lloc per La mandragola, peça cabdal del teatre italià. Com a polític és conegut sobretot per la seva activitat diplomàtica al servei de Florència, però encara més pels seus treballs de filosofia política, El príncep en primer lloc, entre d’altres obres de caràcter historicopolític.
A cavall de dues èpoques, edat
mitjana i edat moderna, la seva reflexió reflecteix l’inici de l’edat moderna a
partir de tres consideracions: el paper
autònom i objectiu amb què tracta la política i el poder, el caràcter històric que els atorga i l’atribució
del protagonisme real a les persones.
Es tracta, doncs, d’una laïcització
completa de la direcció dels afers humans, amb atenció exclusiva a l’eficàcia amb què aquests són
desenvolupats i portats a terme, expressió pròpia del Renaixement que coincideix
amb la justificació del nou estat burgès
naixent.
Tot i la polisèmia amb què hi apareixen,
virtú i “fortuna” són dos conceptes
clau d’El príncep de Maquiavel. En
efecte, la manera com es desplega una realitat alliberada de normatives i prescripcions procedents de la
providència, la moral o de les autoritats clàssiques, fa necessaris, en el
corpus de Maquiavel, ambdós conceptes, que fan més o menys referència al paper
de l’home en la història: “I com que aquest resultat, el d’esdevenir príncep,
pressuposa o virtut o fortuna, sembla que una d’aquestes dues coses suavitza en
part moltes de les dificultats. De tota manera, aquell qui s’ha repenjat menys
en la fortuna s’hi ha mantingut més” (cap. 6).
A partir d’una fortuna més o
menys atzarosa, de la qual pot néixer constància o inconstància, ordre i
desordre, i d’una virtut que inclou capacitat i eficiència alhora per portar a
terme els objectius proposats, Maquiavel estableix la causalitat
historicopolítica en l’esperit humà: “Això no obstant, com que el nostre lliure
albir no s’ha vist minvat, penso que pot ser cert que la fortuna sigui
l’àrbitre de la meitat dels nostres actes, però que també és cert que ens deixa
governar a nosaltres l’altra meitat o quasi” (Cap. 25).
Es tracta, doncs, d’una relació dialèctica
entre ambdós conceptes, però d’una relació que apareix en relació negativa o
inversa: quan les coses semblen fruit de la virtut, la fortuna no hi sembla
present, i viceversa. Així, tot i que esmenta Moisès, Cir, Ròmul, Teseu i Hieró
de Siracusa entre aquells “qui han estat prínceps per pròpia virtut i no per
fortuna” (Cap. 6), aquesta darrera no deixa de ser-hi present: “I si n’examinem
les gestes i la vida veiem que no van obtenir altra cosa de la fortuna que
l’ocasió, la qual els va donar matèria per poder donar-hi aquella forma que els
va semblar adient. Però sense aquella ocasió la virtut del seu ànim s’hauria
apagat, i sense aquella virtut l’ocasió hauria estat en va” (cap. 6).
Maquiavel entén per fortuna
l’atzar no inexorable ni definitiu, sinó
modificable, modulable i construïble d’acord a la necessitat humana. La
fortuna, doncs, hi és, però, sense sentit, no és mai responsable d’èxits ni
culpable de fracassos, i, per tant, no se la pot jutjar moralment ni
pràcticament, ja que no justifica ni excusa res: “El mateix passa amb la
fortuna, la qual demostra la seva potència on no hi ha virtut preparada per
resistir-s’hi; i d’aquesta manera demostra el seu ímpetu cap on sap que no s’hi
han construït ni terraplens ni fortaleses que la puguin aturar” (Cap. 25).
Virtut, de la seva banda, no és
prestigi ni reputació ni talent ni destresa ni intel·ligència... sinó aquella capacitat humana de realitzar
amb eficiència i eficàcia l’empresa i els objectius proposats. És a dir, la
capacitat d’associar-se amb la fortuna i servir-se’n per aconseguir
eficientment un objectiu decidit: “O fer com els arquers prudents que, quan el
lloc on volen fer diana els sembla massa llunyà, com que saben fins on arriba
la virtut del seu arc, posen la mira força més amunt del lloc destinat, no per
tocar amb la fletxa tan enlaire, sinó per poder encertar el blanc que s’han
proposat” (Cap. 6).
Tot plegat no sols estableix la causalitat humana, sinó la responsabilitat i la culpabilitat del
desplegament de la realitat en el factor humà, exitós o fracassat segons hagi tingut cura o no de la virtut
necessària per dirigir la fortuna en favor del seu objectiu: “Per tant, heu
de saber que hi ha dues maneres de combatre: l’una amb les lleis, l’altra amb
la força. La primera és pròpia dels homes, la segona de les bèsties; però, com
que sovint amb la primera no n’hi ha prou, convé recórrer a la segona. Per
tant, a un príncep li cal saber actuar com la bèstia i com l’home... ...Tenint
doncs el príncep necessitat de saber ser com les bèsties, de totes elles ha de
triar entre la guineu i el lleó, perquè el lleó no se sap defensar de les
trampes, ni la guineu dels llops. Cal, doncs, ésser guineu per conèixer les
trampes, i lleó per espantar els llops. Aquells qui només saben ser lleó, no en
saben prou” (Cap. 18).
Això no obstant, virtut i fortuna
modernes ja no són prou avui a caracteritzar el príncep necessari per a
l’actualitat. Al contrari, a diferència d’aquell príncep modern individualista
de Maquiavel, les diverses revolucions liberalburgeses ens han llegat la
importància del poble, sigui com a massa amorfa anònima i dirigida o sigui com
a aquell col·lectiu organitzat i dirigent que Gramsci anomenà el príncep modern, és a dir, príncep de
l’època contemporània. Que aquests dies de laxitud pel nou pas hivernal, els
nostres dirigents encertin en la virtut precisa per dominar la fortuna en dret
a la independència que reclama una important majoria del nostre poble!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada