http://www.diaridegirona.cat/opinio/2014/10/05/pensar-creure-sobirania/690742.html?utm_source=rss
Tot i que el pensament mitològic i el pensament racional pretenen de respondre als mateixos interrogants sobre la realitat del món i la vida humana, difereixen en múltiples aspectes: en el caràcter de les respostes mateixes, en les actituds o modes de comprensió de la realitat mateixa i en l’objectiu o finalitat d’aquesta mateixa comprensió.
Tot i que el pensament mitològic i el pensament racional pretenen de respondre als mateixos interrogants sobre la realitat del món i la vida humana, difereixen en múltiples aspectes: en el caràcter de les respostes mateixes, en les actituds o modes de comprensió de la realitat mateixa i en l’objectiu o finalitat d’aquesta mateixa comprensió.
A grans trets, el pensament màgico-religiós hi respon
amb relats fabulosos i fantàstics, fonamentats en una autoritat divina o tradicional,
adreçats a l’emotivitat de la gent, que tenen alhora una voluntat explicativa,
sense cap justificació, d’un món caòtic sotmès a l’arbitrarietat i voluntat
exemplificadora o modeladora del comportament humà.
El pensament filosòfic, de la seva banda, es
caracteritza per la curiositat i la desconfiança, necessàries i imprescindibles
per a la crítica de les interpretacions sense fonamentació ni justificació i el
descobriment de les explicacions raonades i raonables d’un món on impera
l’ordre i la regularitat d’acord a unes lleis estables.
Mentre el pensament mític i religiós es basa en la
faula, la superstició, la creença o el dogma, el pensament racional es
fonamenta en la teoria, l’argumentació, la raó o la prova. En el primer
predomina l’autoritat d’una tradició, l’emoció que crea en els individus, la
moral de conducta que imposa als subjectes: interpretació i exemplificació
acostumen a anar lligats a un pensament basat sempre en els mateixos déus. En
el segon predomina la lliure descoberta, la sorpresa de l’observació, el dubte
i la interrogació, que han de portar a la hipòtesi i l’explicació justificada
d’un pensament basat en conceptes que es renoven constantment, tant de
significants com de significats.
La religió, amb molts déus quasi humans, divinitats
menors, misteris i herois, imposa el fat o la fatalitat del destí en les
actuacions humanes: els principis mítics, el poder personal dels déus, un poder
extern concret, etc, són a la base d’un món conegut que és interpretat des de
fora. Des del mite, la cosmogonia que interpreta el món és filla d’una
teogonia, de l’arbitrarietat d’una tradició.
El pensament racional, en canvi, es basa en la
sorpresa, l’anàlisi i la crítica: els principis físics o naturals, els
principis comuns a les coses, les lleis internes de caràcter universal, etc,
són a la base dels fenòmens d’un món conegut que és explicat des de dins. Des
de la filosofia, la cosmogonia que explica el món és filla d’una física sobre
el món, de la lògica de la raó.
Amb Homer (Ilíada i Odissea), coneixem
com els déus formaven una societat divina a imatge de la humana. Amb Hesíode (Teogonia
i Treballs i dies), descobrim les forces misterioses que hi ha darrera
del destí humà. La religió popular ens il·lustra sobre les forces naturals
antropomorfitzades que l’home ha de respectar. En els himnes religiosos, els
poemes homèrics, les cosmogonies, les teogonies, en la tradició definitivament
establerta, podem entreveure, més enllà de la interpretació ingènua del món i
dels seus orígens, el paper de cohesió social, de justificació política,
d’explicació necessària i imprescindible del desconegut, d’alliberament de
responsabilitats o culpes, etc.
Hom diria que la filosofia pretén superar ambdues
coses: el caràcter ingenu i infantívol de les raons del món i el caràcter
ideològic i falsejador de la realitat. També per això són explicables, potser,
els seus inicis gairebé exclusivament físics: la natura física pot ser tant
allunyada dels déus com de la moral, si se la aprehèn des d’ella mateixa, sense
déus externs intervencionistes i sense subjectes amb la vida reglamentada.
I per acabar, no ens penséssim que ambdós tipus de
pensament estan absents en la política, o que serveixen per distingir, en el
debat polític, dretes i esquerres, com palesen aquestes frases recents: "No
és només un problema d'intentar separar Catalunya de la resta d'Espanya sinó
que estan fracturant la pròpia societat a Catalunya" o "És com si ens obliguessin a triar entre
el pare i la mare. Ho sento, jo els estimo tots dos" o “Mas ens imposa
unes preguntes en el seu particular referèndum en nom de la seva suposada
democràcia” i “No, l’escola ha fet catalans i jo m’atreviria a dir que l’Estat
s’ha cuidat molt de fer independentistes”. Les tres primeres, d’un caire
infantil falsejador i manipulador –i penso que gens ingenu- han sorgit de la
boca d’una “socialista”, Carme Chacón. La segona, d’una racionalitat
esclaridora –fins i tot amb un dubte en condicional-, ha sorgit de la boca d’una
“liberal”, Irene Rigau. Comsevulla, ens convé d’evitar, i més en aquests
moments de desconnexió amb l’estat uninacional espanyol, la temptació de pensar
el pensament dels altres, perquè no l’heurem mai, i si l’heurem, tampoc no ho
sabrem mai. Sapere aude! (Horaci,
Kant), “Atreveix-te a pensar!”, sobiranament la sobirania, enlloc de viure
religiosament la dependència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada